تعلیق محرومیت بیرانوند غیرقانونی و بدون اخذ تاییدیه هیئت‌رئیسه فدراسیون بود

مسعود پزشکیان اسفند گذشته در مراسم ختم همسر مالک باشگاه تراکتور شرکت کرده بود

مسعود پزشکیان در مراسم ختم همسر محمدرضا زنوزی، اسفند ۱۴۰۲‌ــ عصرایران

در ادامه اعتراض‌ها به حکم کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران برای پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند، خبرگزاری تسنیم در ایران خبر داد که بخشش و تعلیق حکم چهار ماه محرومیت دروازه‌بان تراکتور بر خلاف قوانین آیین‌نامه نقل‌و‌انتقالات فدراسیون فوتبال صادر شده است.

بسیاری از کارشناسان حقوقی و اهالی فوتبال هم در ساعات گذشته این حکم را «غیرقانونی و حاصل زدوبندهای سیاسی» خوانده‌اند و رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، نیز آن را «لکه ننگ» بر دامان فوتبال ایران نامید.

درویش با حمله مجدد به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، گفت: «یکی از روزهای سیاه و یک لکه ننگ برای فوتبال ایران بود. به فیفا و ای‌اف‌سی می‌گویند سیاسی‌، ولی خودشان سیاسی‌اند. هیچ ادله قانونی برای این کار نیست و اعضای کمیته تعیین وضعیت که این حکم را دادند، هم در جلسات خصوصی به من گفتند که به هیچ‌وجه امکان اینکه بشود حکم را تعلیق کرد، وجود ندارد. درواقع تمام مسئولان سه کمیته فدراسیون این را گفتند.»

مدیرعامل پرسپولیس با متهم کردن مهدی تاج به ضدیت و دشمنی با پرسپولیس، مدعی شد: «وقتی مسئولش می‌آید از فلان تیم بابت صحنه‌ای مشکوک عذرخواهی می‌کند، یعنی چه؟ یعنی من به شما وعده داده بودم و نتوانستم چیزی را که به شما وعده داده بودم، به شما بدهم و عذرخواهی می‌کنم. درحالی که قبل از آن صحنه (مسابقه پرسپولیس و مس رفسنجان) یک پنالتی و اخراج به سود ما را نگرفتند.»

اکنون خبرگزاری تسنیم در گزارشی با انتقاد از تغییر ناگهانی رای این پرونده جنجالی، اعلام کرده که کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال برای تعلیق محرومیت چهار ماهه بیرانوند باید تاییدیه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را هم می‌گرفت که این کار صورت نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است: «بر اساس بند ۲۶ رای شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند که کمیته وضعیت اعلام کرد، این کمیته نظر کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال را در خصوص امکان تعلیق مجازات بازیکن مذکور جویا شد. این کمیته اعلام کرد در صورت تشخیص قضات رسیدگی‌کننده، تعلیق مجازات علیرضا بیرانوند طبق قوانین بلامانع است. اما طبق ماده ۲۹ آیین‌نامه نقل‌و‌انتقالات، کمیته وضعیت پس از کسب نظر کمیته حقوقی و تدوین مقررات باید تاییدیه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را نیز در این خصوص دریافت می‌کرد که این روند قانونی طی نشد و چنین موضوعی در هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح نشده است.»

پیش از این یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران نیز در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از تلاش‌های شهرام دبیری، معاون پارلمان مسعود پزشکیان برای فشار به مهدی تاج با هدف جلوگیری از محرومیت دروازه‌بان تیم تبریزی خبر داده بود. تصاویری هم که ۲۴ اسفند گذشته از حضور مسعود پزشکیان در مراسم ختم همسر محمدرضا زنوزی در رسانه‌های ایران منتشر شد، می‌تواند حاکی از روابط صمیمانه رئیس‌جمهوری ایران با این همشهری خود باشد.

چند روز قبل از انتشار گزارش ایندیپندنت فارسی، محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتور، مهدی تاج را تهدید کرده بود که اگر حکم انضباطی علیه علیرضا بیرانوند صادر شود، علیه او افشاگری خواهد کرد.

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، در بخشی از مصاحبه شنبه شب خود به این نکته هم اشاره کرد که وقتی بر اساس اعتراف کمیته تعیین وضعیت در حکم صادرشده، تخلف علیرضا بیرانوند در فسخ یک‌طرفه قرارداد با پرسپولیس محرز شده و به همین دلیل او را به پرداخت حدود ۲۰ میلیارد تومان به سرخپوشان محکوم کرده‌اند، چرا محرومیت چندماهه او از حضور در میدان‌های فوتبال بخشیده شده است؟

او با تاکید بر شکایت این باشگاه از فدراسیون فوتبال به کمیته قضایی فیفا و دادگاه عالی ورزش، افزود: «این‌ها وقتی در خلوت نشستند و حکم را نوشتند خودشان قهقهه می‌زدند و می‌گفتند چه کسی قرار است جواب این حکم را بدهد! به هر حال این هواداران پرشمار باید دانا و آگاه باشند و بدانند این‌ها دوست ندارند پرسپولیس را سرحال ببیننند. چرا دو ساعت قبل از این بازی حکم را دادند؟ چون خواستند ما استرس بگیریم. چرا دو روز قبل حکم ندادند؟ چرا نگذاشتند فردا حکم بدهند؟ زیرا آن‌ها خواستند سدی جلو موفقیت ما باشند.»

از سوی دیگر، روزنامه فرهیختگان پس از گفت‌وگو با سه حقوقدان ورزشی نوشت: «هیچ‌ کجای قانون برای فسخ یک‌ طرفه قرارداد به کمیته تعیین وضعیت چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که محرومیت چهارماهه طرف محکوم‌شده پرونده را به مدت یک سال تعلیق کند. این یک بدعت‌گذاری اشتباه و ترسناک در فوتبال ایران است که باشگاه‌ها و بازیکنان با کمک گرفتن از قدرت‌های بیرونی، سرنوشت پرونده‌های حقوقی بررسی‌شده در فدراسیون را تغییر بدهند و کارهایی خلاف قانون انجام شود.»

در هفته‌های اخیر چندین خبرگزاری ورزشی در ایران با اشاره به احضارهای پیاپی مهدی تاج به محاکم قضایی برای پاسخگویی درباره مشارکت در پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران، اعلام کردند که او ماه‌های پایانی حضورش روی صندلی مدیریت فدراسیون فوتبال را می‌گذارند و در صورت بازداشت نشدن نیز به‌زودی از فوتبال ایران کنار خواهد رفت.

بیشتر از فوتبال